Op dit blog laat ik scrapbooklayouts zien die ik maakte als design-team-lid voor Dutch Dares, voor het tijdschrift Scrapbookmagazine en een hobbywinkel. Sinds 2010 ontwerp ik deze digitaal.
Ook vind je hier persoonlijke huis-tuin-keuken blogposts, links naar reisblogs en ons team Piece of Cake blog.
Ben je op zoek naar mijn online onderneming met betrekking tot handmatig schrijven binnen het gezin om kinderen te leren hun gedachten goed onder woorden te laten brengen?
Dan verwijs ik je graag naar moniquehelfrich.nl

donderdag 13 mei 2010

Denemarken

In de meivakantie van de kids waren we naar Denemarken; cool en koel. Mensen wat was het er koud. Toen wij zulke mooie weken hadden, vroor het daar gewoon nog 8 graden! De Denen hielden er wijselijk hun muts op en wanten aan. Wij waren blij met onze winteruitrusting zoals winterjas en bergschoenen. Magnolia's, tulpen en koolzaadvelden zaten allemaal nog warmpjes in de knop. Alleen de forsythia gaf kleur aan het landschap.

Vanuit Vejle Center Hotel verkenden we Denemarken. Dankzij de bygeradar in het hotel wisten we waar we niet moesten zijn en zo hielden we het elke dag droog.

We brachten een dag door in Billund Legoland dat toch wel verschilt van de duitse variant. In Duitsland heeft het duidelijk meer uitbreidingsmogelijkheden; er is meer te doen voor oudere kinderen en het is nieuwer en daardoor moderner. Toch was het weer een lekkere dag tussen al die kleurige lego creaties en attracties.
Op Funen bezochten we in Odense het Hans Christiaan Andersen museum. Het was er zalig rustig en we hebben uitgebreid alles gelezen en gezien. Er was een waanzinnig mooie tentoonstelling van Karen Bit Vejle (nou ja zeg, ze heet net als de plaats waar wij overnachtten!). Zij maakt prachtige papierknipkunst en de grote werken waren allen mooi belicht en vrijhangend tentoongesteld (tussen plexiglas platen) in een donkere ruimte: zeer indrukwekkend.
Na een rondje door Odense lunchten we zalig in café-restaurant Ulsted. Op Funen bezochten we ook het terrein van kasteel Egeskov. We hadden er maar een paar uurtjes en zijn het kasteel niet in geweest. Wel hebben we die uurtjes rond gelopen in de schuren met oude voertuigen, in het doolhof en in het boomtoppencircuit. Op de terugweg zochten we een restaurant langs de waterkant. Met een kustlijn van zo'n 7500 km zou dat geen probleem hoeven te zijn, lijkt me. Niets is minder waar maar na lang zoeken we vonden we een toprestaurant met een super idyllische ligging. Restaurant Faenoesund in het plaastje Middelfart op Jutland is echt een plek om te onthouden! In Middelfahrt wordt dit jaar ook een scrapbookweekend georganiseerd; zie hiervoor Christiane's blog.

Kopenhagen stond ook op het programma. Het was wel even schrikken en slikken dat het een afstand betrof van 250km. "We rijden toch ook niet op een dag heen en weer naar Parijs!?", zei Erik heel terecht. Maar ja, als je er al zoooooo dicht bij bent, kun je er best een lange dag voor uittrekken. Zodra we de parkeergarage uitliepen bij het raadhuisplein kwam Ivo hardhandig in botsing met een fietser; hij kwam helemaal los van het asfalt en viel met een smak weer terug op de stoep. Op wat schrammen en builen na liep het gelukkig goed af. Verderop in de Stroget kwamen we bij met koffie en zalige taart in café Norden.
Vervolgens naar de open rondvaartboot waarin het freaking freezing koud was; toch blijft dit een leuke en rustige manier om een stad met andere ogen te bekijken.

De jongens vonden dat we daarna wel genoeg gezien hadden van de stad maar daar dachten wij natuurlijk heel anders over. We kuierden langs alle bezienswaardigheden, aten bij winkelcentrum Illum (type Bijenkorf) en eindigden de dag in Tivoli.
In het schattige plaatsje Ribe (Jutland) bezochten we het Viking museum; niet echt spectaculair maar leuk genoeg voor een paar uur (opwarmen). Nu we toch aan de westkust waren, wilde Erik daar de zee graag zien. Dat viel niet mee want vanaf Ribe naar het noorden staat voornamelijk industrie langs de kust. Esbjerg leek wel het einde van de wereld en daar reden we brutaalweg maar tussen de havengebouwen en kranen door om toch de zee te kunnen zien. Plotseling doemde daar een giga passagiersschip vanuit Engeland op met bestemming Esbjerg; indrukwekkend!

Het was een actieve en vooral culturele week; we zijn weer heel wat wijzer geworden en snappen nu ook waarom je met pubers vaak geen familiekamer kunt huren. De bankbedden zijn te klein waardoor ze zich de hele nacht stoten tegen de muur of er half uit rollen. Douchen is niet favoriet en je wilt niet weten wat voor stank het geeft als ze hun zweetvoeten ook nog eens besprayen met axe.... Dit reisje was dan ook het afscheid van bezoekjes aan Legoland en van familiekamers.

Anoniem zei

krijg het al koud als ik het lees, maar wel erg leuk!!!

corinnexxx

D@nielle zei

brrrrrrrrrrrrrrrr maarreh ik heb nu al jongens die "gisteren al gedouched hebben" hihi dat belooft wat ;) gelukkig neem ik nooit familie kamers want ik kan niet met die draaikonten in een kamer slapen LOL

Je@net zei

Wat een leuke foto's, ziet er uit als een super gezellige familievakantie!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...