Op dit blog laat ik scrapbooklayouts zien die ik maakte als design-team-lid voor Dutch Dares, voor het tijdschrift Scrapbookmagazine en een hobbywinkel. Sinds 2010 ontwerp ik deze digitaal.
Ook vind je hier persoonlijke huis-tuin-keuken blogposts, links naar reisblogs en ons team Piece of Cake blog.
Ben je op zoek naar mijn online onderneming met betrekking tot handmatig schrijven binnen het gezin om kinderen te leren hun gedachten goed onder woorden te laten brengen?
Dan verwijs ik je graag naar moniquehelfrich.nl

donderdag 5 augustus 2010

Lago d' Iseo en Grindelwald

We zijn weer terug van zalige vakantieweken.
De vakantie begon (na een overnachting iets voorbij Basel) op camping Del Sole aan het Iseomeer (Italië). Ook dit jaar sliepen we weer in een stacaravan van Camp2relax; gewoon omdat het een comfortabele en compleet ingerichte ruimte is. We hebben niet eerder in een laantje gestaan met zoveel stacaravans maar het viel niet tegen. De camping heeft zo'n 1/3 vaste Italiaanse plekken, 1/3 caravan/tent verhuur en 1/3 overige plaatsen: niet te groot en niet te klein. De eerste 5 dagen was het er verschrikkelijk warm; 38 graden. Je kwam er werkelijk tot niets dan wat zwemmen, dobberen, dommelen en lezen. De verkoeling van de supermarkt werd een uitje voor het hele gezin en de ventilatoren gingen er als warme broodjes over de toonbank. Ideaal voor 's avonds tegen de muggen en voor 's nachts om nog lekker te kunnen slapen. De jongens sliepen weer vaak onder de klamboe.
Hoewel we nog nooit zo weinig hebben gedaan tijdens de vakantie waren Erik en ik toch elke ochtend rond half 8 op het veldje aan het meer om de 5 Tibetanen te doen. Lekker rustig met het mooiste uitzicht dat je wensen kunt. Ik genoot even na als Erik nog zo'n 40 min. ging zwemmen in het meer.

Lago d' Iseo ligt in Lombardije - dat van de koningin die ging uit rije...
Waarschijnlijk geïnspireerd op de koninlijke chique omgeving. In het Noorden de bergen en in het Zuiden de overgang naar de Povlakte. In de heuvels zie je schitterende villa's met wijngaarden (Franciacorte streek) en oprijlanen met cipressen. Alles veel toegankelijker dan Toscane. Hier nodigt het uit tot wandelen en touren met fiets, auto of motor. In Toscane kom je vaak niet verder dan de doorgaande wegen omdat ieder zijweggetje en bospaadje privé bezit is van de wijnboer.
Tegen alle verwachtingen in is Iseo helemaal niet toeristisch. Veel rijke Milanezen hebben er hun tweede huis en er zijn legio hippe barretjes voor koffie of een borrel. De prijzen zijn daar normaal maar de chique winkels nodigen niet bepaald uit er met hemdje, korte broek en slippers naar binnen te lopen (vnl. kleding, schoenen, interieur, optiek en serviezen). Er wordt opvallend weinig Engels gesproken.

Midden in het meer ligt een groot mooi eiland; Monte Isola.

Wij hebben het rondgefietst; eerste helft flink klimmen en daarna in volle vaart terug naar het havenplaatsje Peschiera. De jongens hadden het gelijk helemaal gehad en namen de eerste veerboot terug naar Iseo. Erik en ik gingen nog naar het bedevaarts kapelletje boven op het eiland; een vreselijk hete tocht. 's Avonds de eerste donder-bliksem-hagel-stortbui met storm.

22 juli was de verjaardag van Erik!
's Morgens kalm aan en 's middags een avontuurlijke tocht over de bergen naar het Lago D 'Idro waar mijn nichtjes met hun gezinnen vakantie vierden.

Lekker gezwommen en gezellig met elkaar gegeten.

In Italië vonden we het vaak te warm om uit eten te gaan. Het liefst hielden we er de hele dag onze zwemkleding aan. De koelkast werd steeds goed gevuld. Erik vond het niet erg om te koken in de hete caravan (hoera!) en zo werd het voor mij een echte luiervakantie. Ook noodgedwongen want de ontsteking in mijn knieschijf speelde behoorlijk op. Ik had dit begin juni opgelopen agv een spierverrekking op de 2e dag van de Alkmaarse 4daagse. Alle dagen heb ik toch de 35km volbracht en na de finish stond ik zelfs zonder pijn te dansen op het Waagplein. De volgende dag bleek dat mijn linker kniegewricht alle ellende had opgevangen en nu zelf door de knieën was gegaan. 2 weken been omhoog was de remedie maar met ons verjaardagsfeest + de vakantie in het vooruitzicht kwam het daar niet bepaald van. Op het eilanddagje na heb ik nu 12 dagen met mijn been omhoog enorm veel gelezen en dat hielp prima!

Wouter en Ivo deden het deze vakantie helemaal rustig aan! Wouter is altijd vroeg wakker en haalde elke ochtend brood maar de rest van de dag zat er weinig gang in de jongens. Natuurlijk werd er gebadmintond, getafeltennist, gevoetbald en heel veel gezwommen maar verder hingen ze veel op of rond de caravan. Ze zochten weinig aansluiting met leeftijdgenoten maar hadden blijkbaar genoeg aan elkaar, hun DS, hun boeken en aan ons. We vonden het jammer dat ze hun kansen op zo'n camping niet benutten maar die keuze maken ze nu eenmaal zelf. Daar tegenover stond dat we vaak tot middernacht buiten spelletjes speelden als Catan en Kezen.

Lol genoeg dus!

In navolging van veel campinggasten hebben we een dag een boot gehuurd. Nee het was niet die prachtige Riva (die overigens in Riva di Solto aan het Iseomeer gemaakt worden). Maar ons speedbootje was ook niet verkeerd. Hier liggen we aangemeerd bij een terras op Monte Isola met uitzicht op het eiland van Sophia Loren - hoe chique is dat?! ; )

Er was aanzienlijk meer wind dan alle voorgaande dagen en donkere wolken dreven dreigend over de bergen. Oeps, vandaar dat het zo rustig was op het water. Maar het meer was groot genoeg om de zon en minder golfslag op te zoeken dus de jongens vermaakten zich prima met de band en met zelf sturen.

Toen we langs de camping kwamen, konden we er vanwege de golfslag niet aanleggen en de rode vlag gaf aan dat er niet gezwommen kon worden.

Hoewel we de boot tot 19 uur mochten gebruiken, hielden we het om 16 uur voor gezien want de lucht werd steeds donkerder en de wind nam behoorlijk toe. Ontspannen varen was er niet meer bij. Terug op de camping bleek daar 's middags een wervelwind te zijn geweest. Iets later barstte het noodweer los en waren we blij dat we allemaal veilig in de caravan zaten met pizza en een spelletje Catan.
Opnieuw feest omdat Ivo 25 juli 13 jaar werd!
Waterpretpark Aquasplash was zijn keuze voor een leuke dag. Blijkbaar hield heel schoolgaand Lombardije daar schoolreisje want rijendik stonden ze voor de glijbanen en voortdurend werden kinderen er terecht gefloten door het personeel. Niet bepaald ons idee van een leuk dagje uit. Het alternatief was een dagje luieren op en rond het meer met American pancakes als lunch; helemaal niet verkeerd.
Met al die dagen mooi uitzicht op de bergen zat het me toch niet lekker dat ik er nog niet gewandeld had.
Op de valreep kozen we voor een tochtje
aardpiramides. Op weg naar de auto verstuikte ik ernstig mijn linkerenkel en was er van overtuigd dat het nu helemaal over zou zijn met wandelen.

De aardpiramides konden we ook vanuit de auto zien en de jongens vonden dat allang best. We zouden wat met de auto gaan touren maar plotseling liepen we toch nog een steile tocht van een paar uur. Het ging me wonderlijk goed af en het lijkt zelfs of door die verstuiking in één klap mijn knie is genezen; misschien zat er al die tijd een gewrichtje niet goed...

Na Italië reden we via de Sustenpass naar Zwitserland met Grindelwald als doel. Op de pas koelde het al snel af van 27 graden naar 3 graden maar gelukkig klaarde het in het dal weer op. Zo'n 20 jaar geleden waren Erik en ik samen op de camping van Grindelwald en deze omgeving heeft veel indruk op ons gemaakt. We kampeerden toen zeer primitief; met een minitentje en alles op de grond. We hebben daar toen veel lange dagtochten gemaakt en in 3 weken tijd de Aletschgletsjer van alle kanten gezien. Nu wilden we de jongens het begin van de gletsjer laten zien op het Jungfraujoch. We vonden al snel een oude maar leuke en ruime hotelkamer in het centrum met uitzicht op de indrukwekkende Eiger, Mönch en Jungfrau.
28 juli was ik jarig en we hadden geweldig weer om naar boven te gaan.
Erik liep al om 7 uur tussen de Japanners op straat om foto's te maken van het mooie uitzicht.
20 jaar geleden waren er al heel veel Japanners voor een dagje om naar het Jungfraujoch te gaan maar nu waren er naast vele Chinezen, Japanners en Koreanen ook heel veel Indiërs. De populariteit van dit gebied is duidelijk gegroeid. Destijds reden er hooguit 2 treintjes heen en weer; nu zijn het er meer dan tien! Toen deden we de helft te voet en namen een laat middagtreintje verder omhoog omdat het anders te duur was. Nu stapten we met onze verwende kids al in Grindelwald in voor een 2 uur durend tochtje naar 3454 meter hoogte. Maar die sprookjesachtige omgeving is zeker de moeite waard. Het is alsof je je in een schilderij of miniatuurlandschap bevindt.
Op het Jungfraujoch was ook een flinke investering gedaan in een megacentrum met verschillende restaurants en winkeltjes. Je kunt er skiën, wandelen, abseilen en sleeën. En veel meer uitzichtspunten zijn toegankelijk gemaakt. Met een moderne lift zoef je in 3 sec. naar het hoog gelegen observatorium Spfinx.
Je ziet er tenminste wel waar je geld blijft.
Een slimme zakenvrouw uit Tibet doet er met haar kraaien goede zaken.
De jongens konden het allemaal wel waarderen. De meeste lol beleefden ze natuurlijk aan de ijsgrot en het sleeën maar toch merkten ze hoe bijzonder deze plek op aarde is. Wij vonden het bijzonder om dit nu met ze te kunnen delen. Door het heldere weer konden we ook de hut zien bij het einde van de Aletschgletsjer ter hoogte van Fiesch waar we zo'n 3 jaar geleden met ze naar toe zijn gelopen.
Toen vonden we het een grote schok om te zien hoe enorm de gletsjer was afgenomen in lengte. Nu op het Jungfraujoch was voor ons het verschil heel duidelijk in dikte van de gletsjer t.o.v. 20 jaar geleden.
Omdat het weer slechter werd en het zelfs flink begon te sneeuwen, wilde iedereen met de eerstvolgende trein terug naar het dal. Wij maakten die domper van 1 1/2 uur wachttijd weer goed met verjaardagstaart. 's Avonds zalig Italiaans (!) gegeten en als klap op de vuurpijl was er in de hele straat feest waarbij het halve dorp voor onze deur belandde. Nadat wij een paar keer de hoofdstraat op en neer gelopen waren terwijl de jongens gingen midget golfen, gingen we tijdens een spelletje Catan binnen verder genieten van de feestvreugde.
De volgende dag goot het de hele dag pijpestelen : ( De mannen gingen binnen zwemmen en ik ging shoppen. Ik bracht uren door in de Japanse bergsportwinkel Mont Bell. Al die Japanse verpakkingen spreken wel tot mijn verbeelding zeg. Zo kwam ik thuis met een rol wc papier á 2 Zwfrancs. 'Waarom is dat zo speciaal?,' vroeg Erik. 'Nou, dit is speciaal voor in de bergen want het lost op in water', was mijn antwoord. 'Is dat niet met al het wc papier zo?', reageerde Erik.
oeps.... Gelukkig had ik niet een heel pak met handig bewaarzakje gekocht ; )
We eindigden de dag met heel veel spellen Catan, pizza uit de doos op de kamer en met inpakken. De volgende dag regende het zo mogelijk nog harder dus het was goed dat we naar huis gingen.
We vinden het ook altijd weer lekker om thuis te komen. Deze week hebben we nog met het hele gezin vrij - op Wouters krantenwijk na - maar we doen nog steeds weinig; we rommelen allemaal wat aan maar het voelt voor iedereen als prima.

Anoniem zei

welkom thuis, zo te lezen heb je een geweldige vakantie gehad, ben jalours hoor :). nog gefeliciteerd!

D@nielle zei

ziet er super uit, vooral die foto van jou alleen met dat uitzicht ! Ik hoop dat je knieen een beetje bijgekomen zijn.

Haggith zei

wat een geweldige vakantie!!! Wij zijn een aantal jaar geleden ook een paar dagen in Grindelwald geweest. Ik herken de foto van het straatfeest! :) Wij zaten toen in Hotel Spinne op de bovenste verdieping met schitterend uitzicht op de Eiger enz. Hebben toen de gondel genomen naar boven en doorgelopen naar Kleine Scheidegg.

Hoop dat het weer beter gaat met je knieën!!! Sterkte!

Je@net zei

Fijn dat jullie zo genoten hebben van de vakantie! Schitterende foto's zeg!

Petra zei

Wat leuk om je reisverslag te lezen en fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad. De foto's zijn ook prachtig en ik denk dat de scrap-ideetjes al wel in je hoofd zitten te broeden ;)
Hopelijk blijft het ook goed met je knie gaan!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...